perjantai 9. maaliskuuta 2012

Kahvia, kiitos!

Voi hyvän tähden! Olen kofeiiniaddikti. Eilen heräsin niin myöhään, että ajattelin jättää aamukahvin väliin. Virhe! Tuli hirveä hedari, jota podin koko päivän. Välillä sängyssä, välillä sohvalla, natustelin buranaa ja vetelin vettä. Ei auttanut. Mutta kun se ei migreenikipukaan ollut, niin en tahtonut turhaan Miranaxia natustaa. Vasta illalla tokenin sen verran, että söin jotain edellisen illan jämäruuista pykäämääni, ennen kuin ryömin takaisin sänkyyn pitämään silmiä kiinni.

Tänä aamuna päätä jomotti edelleen. Pohdin, mitä olin tehnyt eri tavalla kuin yleensä, tajusin, että kahvi puuttui listalta. Ja kappas, äsken join vajaan puoli litraa maitokahvia, päänsärky katosi. Jippii! Olen tästä aikaisemminkin höpissyt, että minullahan on sairaan kallis kahvimaku. Useiden empiiristen tutkimusten jälkeen olen päätynyt Classic Rekoon. Juu. Kallista on, etenkin nyt kun kahvin hinta on hilautunut pilviin. Mutta toisaalta, yleensä juon kotosalla kaksi kupillista kahvia. Toisen aamulla ja toisen iltapäivällä. Keittelen molemmat aamulla, toinen kupillinen menee termariin odottelemaan iltapäivää.

Mutta että elimistöllani on siis kahviriippuvuus. Voi hyvää päivää! Kaikenlaista sitä vanhoilla päivillään oppiikin itsestään. Onneksi addiktion ylläpitäminen ei vielä ole ylitsevuotavan kallista. Ehkä jossain vaiheessa on taas kokeiltava edukkaampia paketteja, mutta nautin tästä niin pitkään kuin mahdollista, aika edullinen riippuvuus eikä tarvitse juosta ympäri kyliä aineen perässä.

(Nyt menen venyttämään pohkeitani, ennen kuin ryhdyn salaisesti harrastamaan liikuntaa. Keppijumputtelen ja astuskelen steppilaudallani. Rauhallisesti, mutta niin, että syke kuitenkin nousee. Joo. Hulluksi olen tullut, mutta kun puolen tunnin askeltaminen tekee hyvän olon. Mutta ei kerrota tästä kenellekään, johan siinä harakatkin nauraisivat, jos kuulisivat, että teen jotain kuntoni eteen.)

8 kommenttia:

Kiona kirjoitti...

Sama addikti täällä, en osaa aamulla hengittääkään ennen kuin olen juonut kahvia. Mun kahvin täytyy olla mustaa ja paksua, ilman mitään lisukkeita.
Pohkeitten venytys tuntuu mukavalta :)

-kummitus- kirjoitti...

Minun on kovin vaikeata tajuta, että kofeiinin puute voi rampauttaa minut sänkypotilaaksi koko päiväksi. Tulipahan nyt sekin koettua.

Unknown kirjoitti...

Kahvihan on PAHAA!! Älyttömän pahan makusta. Mä tiiän kun oon eläissäni kolme (3) suullista maistannu. Viimeeks 31-vuotta sitte... ;D

-kummitus- kirjoitti...

Elä hupata, hyvää se on. Etenkin hyvä kahvi on herkullista. ;-D

Vakavasti puhuen, minullakin meni 20 ensimmäistä elinvuotta ihan teen voimin, mutta sitten interraililla joka paikassa tarjottiin vaan kahvia. Ensin se oli pahaa, sitten makuun tottui ja kohta jo alkoi erottaa sävyjäkin.

Sama oli punaviinin kanssa. Nenästä kiinni pidellen olen ensimmäisiä huikkia ottanut, nykyään viini on herkkua.

Jospa sie Partapappa olet vaan myöhäisherännäinen. Anna kahville mahdollisuus. ;-D

Unknown kirjoitti...

No oon mä punkkuaki suullisen maistannu ja se oli viel pahempaa ku kahvi. Oksensin sen samantien ulos. Taijjan pitäytyä teessä, olvissa ja kossussa. Nii ja tietty juon HYVÄÄ Lahden vettä... ;D

-kummitus- kirjoitti...

Mie taas en olutta juo, siitä tulee paha olo. Kokeilin joskus parikymppisenä parikin kertaa, ei sovellu blondin ruuansulatukselle. :-D

Mutta kyllä varmaan oluttakin oppisin juomaan, jos sitä tarjottaisiin sopivan ruuan kanssa ja ymmärtäisin pysyä erittäin kohtuullisissa määrissä.

Vesi on kuitenkin parasta. Toiseksi parasta on kuplavesi.

Celia kirjoitti...

Minä tykkään kahvin mausta, mutta vatsani on eri mieltä. Juon siis teetä ja olen teeaddikti. Huomaan sen joka kerta, kun tulee vähänkin pitempi tauko töistä. Teetä kun tulee hörpittyä työn lomassa mukikaupalla, mutta lomilla taas ei. Ja hirveä päänsärkyhän siitä on seurauksena. Nykyään osaan jo varautua ja loivennan pikkuhiljaa.

-kummitus- kirjoitti...

Oho, vai saa teellä samanlaisen oireyhtymän aikaiseksi. Enpäs tiennyt, mutta toisaalta teiinihän on piristävää kuten kofeiinikin.

Minulla taas teen juominen on aika vähissä, vaikka hyviä teelaatuja on kaapissa moniakin. Illalla nautin rooibosta, joka taas ei sisällä kofeiinia tai teiiniä.