keskiviikko 21. marraskuuta 2012

Säästö se on pienikin säästö

Olin sitten mainoksen uhri, tosin tuskin sillä tavoin kun palveluntarjoaja ja mainostoimisto olivat tarkoittaneet. Kuuntelin kavereiden juttuja edukkaista laajakaistatarjouksista ja mietin mielessäni, että minä hullu sitä olen monta vuotta maksanut aina vaan saman eur 31,40 kuukaudessa. Hyvää on ollut palvelu, vanhan modeeminraasunkin lahjoittivat minulle parisen vuotta sitten, kun viimeksi heidän kanssaan olen jutellut eikä katkoksia ole palvelussa ollut kuin kerran. Silloinkin etätuki teki asialle jotain samalla kun roikuin linjalla ja kappas, kaikki toimi jälleen. Ja hyvin.

Mutta kun olen köyhimys, niin harmistutti ja kiukustutti rahanmeno. Niinpä kävin läpi kilpailevat palveluntarjoajat ja löysinkin sellaisen yhta edukkaan tarjouksen kuin mikä oli nykyiselläkin, paitsi että nykyinen ei tietenkään mainostanut sitä vanhoille asiakkaille, vaan uusille. Ajattelin kuitenkin antaa nykyiselle palveluntarjoajalle mahdollisuuden, soitin asiakaspalveluun. Jonotin kamalan hissimusiikin ja kännykän kaiuttimen riipivän äänentoiston armoilla reilun 20 minuuttia, ennen kuin vastasivat, mutta se jonotus kannatti.

Nyt maksan kiinteästä laajakaistayhteydestäni (10 M, se riittää minulle erittäin hyvin) ensimmäiset 4 kk eur 9,90, seuraavat 8 kk 16,40 (sitten alkaa virustorjunta- ja palomuuripalvelu maksamaan) ja seuraava vuosi 26,40. Jesh! Tosin olen nyt sitten kaksi vuotta naimisissa heidän kanssaan, mutta jos nyt jonkun kanssa on pakko, niin ainakin jonkun sellaisen kanssa, jolla palvelu pelaa ja vanhaakin asiakasta arvostetaan. Eikä tarvinnut kestää vaihtamisen tuskaakaan tai katkoksia palvelussa. Kolmen kuukauden päästä teen saman tempun puhelinliittymälleni, siinä tulee maaginen määräaikaisuus eli vuoden raja täyteen. Pitää vaan toivoa, että silloin on hyviä tarjouksia sillä puolella tarjolla. (Sitä ennen aion tutkia tarjolla olevat kotivakuutukset.)

Ja kuka se hyvä on? No DNA.

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Jei! Hyvät kaupat teit.

Celia kirjoitti...

Olisi varmaan pitänyt lukea kirjoituksesi ennen kaupungille tormaamistani. Kävin samaisen firman eri kaupungin konttorissa, jossa tarjottiin kympillä vuosi ja kahdellakympillä toinen vuosi. Mokkulan kanssa olisi 16 euroa kalliimpi. Nykyinen sopimus mokkuloineen, modeemeineen maksaa 28,90. Muka ilmainen mokkula, pöh sanon minä. En kuitenkaan tehnyt kauppoja, kun ei ollut ihan yksiselitteinen hyöty minun hyväkseni.


Anonyymi kirjoitti...

No hittolainen! Meikäläinen kun on aikoinaan ryssinyt nuo luottotiedot niin joudun turvautumaan prepaid- tikkuun. Kuukausi maksaa 29,80 ilman mitään rajoituksia. Aika ahkeraan tätä sitten käytetäänkin. Hyvät kaupat kuitenkin teit, kyllä se pitkässä juoksussa aika pennin tekee.

-kummitus- kirjoitti...

Olen kyllä monta kertaa ystävien kanssa kiitellyt, ettei silloin avioeron tiimellyksessä luottotiedot menneet, se oli jo melko lailla kintaalla. Ja onneksi sain ne velat maksettua ennen tämän uuden kurjuuden alkamista, sitten en kyllä tiedä, olisinko enää jaksanut taistella tuulimyllyjä vastaan.

Mutta näköjään joskus kannattaa kiltisti kysyä vanhankin asiakkaan uusia etuja, en mie edes uhkaillut heitä mitenkään. Mutta jos eivät olisi tarjousta tehneet, olisin varmaan vaihtanut toiselle palveluntarjoajalle ihan taloudellisista syistä.

Celia kirjoitti...

Nyt olen minäkin sitten halvempi asiakas. Innostuin soittamaan firmaan ja kysymään, mites olisi, kävisikö sittenkin. Ja kävihän se. :)

Sonerasta olen muuten kuullut samanlaista, että uusille asiakkaille tarjotaan avoimesti parempaa kuin vanhoille. Siitä on kauan. Joku on varmaan pitänyt meteliä silloin aikoinaan, ja vanhat asiakkaatkin saanevat parempaa palvelua. Pitää näköjään vain hoksata kysyä, niin kuin sinä siitä toisesta. :)

-kummitus- kirjoitti...

Korjasin vähän juttuani, minä siis EN vaihtanut palveluntarjoajaa, pyysin heiltä vain uuden tarjouksen ja vetosin, että kilpailijalla on aika hyvä tarjous uusille asiakkaille, eivät kai he tahdo minun vaihtavan sinne. Eivät tahtoneet sitten.

Celia kirjoitti...

Ymmärsin sitten sinut ihan oikein silloin aluksi. :) Vanhana asiakkaana sait saman edun kuin minäkin sitten lopulta, mikä on asiakasystävällistä ja oikeasti ihan kohtuullista.

Sonera vaan on niin raivostuttava, uusia (puhelin)asiakkaita kyllä hemmotellaan hyvillä tarjouksilla, mutta vanhoja ei muisteta kuin hintojen korotuksella. Ja tuota kohtaa ovat uskolliset asiakkaat kritisoineet, mielestäni ihan syystä.