torstai 25. marraskuuta 2010

Mä kuulun liittoon

Kun olin kunnallisena virkamiehenä, tunsin käytettävän työehtosopimuksen kuin omat taskuni. Johtui varmaan siitäkin, että pyytämättä ja yllätyksenä jouduin jossain välissä esimiesasemaan. Nyt kun tilanne on toinen, itse kuulun sellaiseen pieneen marginaaliporukkaan ja loput talon alemmista toimihenkilöistä siihen isoon poppooseen, niin minulla ei ole oikeastaan harmainta aavistustakaan siitä mikä minulle kuuluu ja mikä ei. On vain luotettava siihen, että saman saan kuin kaikki muutkin, vaikken sitä olekaan oman liittoni kanssa henk.koht. neuvottelemassa.

Meilä on muun muassa käytössä palveluvuosilisä, jonka saa joulun palkan yhteydessä, minulla se on 12 vuotta talossa palvelleena 15 % kuukausipalkasta. Ei se nyt tietysti kovin kummoinen raha ole, mutta nostaa käteen jäävää palkkaa parilla sadalla eerolla. Mulle kuulkaas tulee joulu! Mätiä, tummaa suklaata, kylmäsavulohta, piparjuuripunajuurisalaattia, sienisalaattia, porokäristystä, haisulijuustoja, jotain ihanaa siivukinkkua! Ehkä blinejäkin. Oi voi tätä riemun päivää! Ja sitten vähän viiniä, vodkaa, jägermeisteria, glogiä ja muuta sulattamaan kolestrolit pois verisuonista. Ei mitään säästöön, vaan kiertoon, että markkinatalous jyllää ja ihmiset saavat työtä.

Ehkä hankin pari kirjaakin juhlan kunniaksi, tai kengät. Mene tiedä. Mutta ainakaan minun ei tarvitse kärvistellä mitenkään. Hah! Riemua! Kyllä ammattiyhdistys on sitten hyvä! Edunvalvonta ja asioiden ajaminen ovat hieno asia silloinkin, kun meinaa sylettää joidenkin ay-pomojen örvellys ja ärvellys. On siellä fiksujakin tyyppejä. Kannattaa kuulua liittoon, jos ei muuten niin kannatussyistä! Minullakin on jotain odotettavaa juhlapyhiksi, kiitos heidän.

6 kommenttia:

liskonainen kirjoitti...

"mä kuulun liittoon"
- mikko perkoila lauloin muinoin tuolleen, joskus viimevuosituhannella...

lisää tuollaisia hyviä uutisia pitäisi kuulla yleensäkin.

-kummitus- kirjoitti...

Juu, tuttu on biisi. "Teitä pelkää en, mä kuulun liittoon, mä kuulun liittoon, joka taistelee!"

Vaikkei nyt hirveästi ole tarvinnutkaan taistella. Ja joulu on peruutettu, Joosef tunnusti. ;-DDD

Anonyymi kirjoitti...

Tuleehan se kalenteri joka vuosi liiton puolesta!
T: Satuilija

Puhuri kirjoitti...

Kuulun myös liittoon ihan periaatteesta. Työnantaja ei taida kuulua, että en käytännössä tiedä, onko muuta hyötyä kuin ansiosidonnainen ja oikeusapua,jos tulee sellainen Tilanne. Pienessä firmassa on hyvät ja huonot puolensa. Kyllä meillä lakia noudatetaan sentään,suurinpiirtein kai...
Ja jouluna on saatu yleensä pienet lahjakortit, vaikkei laki määrääkään :)
Olen muuten ainoa järjestäytynyt meidän byroossa =O ja epäilen, ettei pomo edes tiedä, kun itse maksan maksuni.

-kummitus- kirjoitti...

Satuilija, meillä äänestettiin muutama vuosi sitten ja sen jlk jätettiin kalenteri pois, kun ei sitä kukaan kaivannut. Säästämme luontoa. ;-D

Puhuri, sulla se on vinkeä tilanne, olisipa hauska joskus kuulla mitä teet työksesi.

Puhuri kirjoitti...

Ehkä joskus,
liitto on TU, se nyt ei liikaa paljasta ;)